Gebruikersaccounts beheren of Gebruikersbeheer klinkt als een term die je vooral in bedrijfsnetwerken verwacht. Toch is het beheer van gebruikersaccounts ook van belang in kleine thuisnetwerken, op pc’s met meerdere gebruikers en zelfs op een systeem waar je de enige gebruiker bent. Niet alleen heeft het met gebruiksgemak te maken, maar vooral met je veiligheid en privacy.
Geschatte leestijd: 5 minuten
Inhoudsopgave
Eigen account
Slim gebruikersbeheer begint bij je eigen account. Immers als dat niet met een goed wachtwoord is afgeschermd hebben de meeste andere maatregelen weinig zin. Gebruik je een Microsoft-account dan is dat in principe al van een wachtwoord voorzien. Dat heb je trouwens snel gecheckt via Account beveiliging. Weet je zelf niet goed met welk accounttype je bij Windows inlogt? Open dan op je computer rechtermuisknop op Start -> Instellingen en kies Accounts –> Uw info. Hier kun je desgewenst nog altijd overschakelen naar een lokaal account of naar een Microsoft-account.
Op de pagina Gebruikersaccount aanmaken leer je meer over de functionele verschillen tussen beide. Maar wat betreft de veiligheid geeft dat geen wezenlijk verschil. Wat wel degelijk uitmaakt is of je als standaardgebruiker dan wel als administrator inlogt. In dit laatste geval verschijnt Administrator onder je accountnaam bij Uw info. Je doet er in elk geval goed aan je voor gewoon gebruik als standaardgebruiker aan te melden. Zodat hackers of malware minder armslag hebben mochten ze je systeem ooit binnendringen.
Reserve gebruikersaccount aanmaken
Een reserve account aanmaken. Dit gaat via Accounts / Gezin en andere gebruikers / Iemand anders aan deze pc toevoegen. Geef je de voorkeur aan een lokaal account? Selecteer dan achtereenvolgens Ik beschik niet over de aanmeldgegevens van deze persoon en Gebruiker zonder Microsoft account toevoegen. Omschakelen van Administrator naar Standaardgebruiker (of omgekeerd)? Dit kan via Gezin en andere gebruikers waar je op het beoogde account klikt en Accounttype wijzigen kiest.
Windows Powershell geavanceerde beheeropties gebruikers
Vanaf de Windows Powershell of de Windows terminal zijn geavanceerde beheeropties voor gebruikers mogelijk. Tik Windows Powershell in de zoekbalk, klik aansluitend op Als administrator uitvoeren. Het commando net user geeft een overzicht van de gebruikersaccounts op de computer. Het commando net user <gebruikersnaam> geeft de details over het opgevraagde account. Hier verneem je bijvoorbeeld of die zijn wachtwoord mag wijzigen en wanneer hij zich mag aanmelden.
Beide kun je zelf aanpassen, bijvoorbeeld met: net user <accountnaam> /passwordreq:yes /passwordchg:no/ times:ma-vr,9am-5pm;za-zo,10am-2pm Vergeet zeker de schuine streep (/) niet in dergelijke commando’s! Met dit voorbeeld geef je aan dat deze gebruiker zijn verplichte wachtwoord niet mag wijzigen. En dat hij zich alleen op weekdagen van 0.900 tot 17.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 14.00 uur mag aanmelden. Er zijn nog meer mogelijkheden. De commando’s net user /help en net localgroup /help helpen je een heel eind op weg.
De app: Quick User Manager
In dit artikel focussen we ons voornamelijk op Windows Home. Heb je Windows Pro dan zijn de opties voor gebruikersbeheer uitgebreider. Het bevat onder meer de module Lokale gebruikers en groepen. Druk op Windows-toets+R en voer lusrmgr.msc uit. Voor de Groepsbeleidsobjecteditor druk je op Windows-toets+R en voer je gpedit.msc uit. Nu kun je in Windows Home ook wel het een en ander via de Windows Powershell beheren zoals we net gelezen hebben. Maar de gratis portable tool Quick User Manager maakt het een stuk gebruiksvriendelijker.
Zodra je het gedownloade programma hebt opgestart (het wordt niet geinstalleerd) krijg je een overzicht van de beschikbare Windows-accounts. Dit is inclusief de vier ingebouwde accounts waaronder Administrator en Gast. Bij deze vier staat standaard een vinkje bij The account is disabled en dat laat je het best zo. Bij de overige accounts kun je allerlei opties instellen of wijzigen. Bijvoorbeeld het User privilege: kies tussen Standard user en Administrator. Maar zorg voor de veiligheid dat alleen een van je eigen accounts op Administrator staat ingesteld. Ook bepaal je of er altijd een wachtwoord is vereist of de gebruiker het zelf mag aanpassen. Of dat een wachtwoord na een bepaalde tijd verloopt. Je kunt van hieruit trouwens ook accounts aanmaken en verwijderen. Bevestig je aanpassingen met Save changes.
Vragen of computerhulp nodig?
Heeft u hulp nodig bij gebruikersaccounts beheren of heeft u vragen over accountbeheer? U kunt bellen met onze helpdesk, een groot probleem of een kleine vraag wij helpen u graag.