Phishing is een wijze van oplichting waarbij de criminelen alles in het werk stellen om uw inloggegevens te achterhalen. Dat kan zijn via whatsapp, mail, sms maar tegenwoordig ook via de de reguliere telefoon, waar ze zich voordoen als een medewerker van een bank of Microsoft.
Inloggen op een gekopieerde bank website
De cybercriminelen proberen u over te halen om naar een website te gaan die die zogenaamd van uw bank is. Deze site ziet er net zo uit als de echte bank site maar is het niet. Nu wordt er van u verlangd dat u inlogt. In het begin gaat dit op een vriendelijke toon. Maar als het niet direct lukt omdat u ergens toch argwaan heeft, zal de crimineel brutaler worden. Vooral bij ouderen die niet zijn grootgebracht met computers lukt het om het target (u) over te halen om toch in te loggen. U logt in met uw code op de nep site en de cybercriminelen die nu uw code weten stelen honderden, duizenden euro’s van het slachtoffer. Er zijn er altijd die er toch weer intrappen. Het gevolg een lege bankrekening. Hier vindt u voorbeelden van deze nep oplichting sites U ziet er is geen verschil te zien voor een gewone gebruiker.
Wie zijn de mensen die dit doen. Hoeveel verdienen ze hieraan. Hoe werkt dit? Waarom kan dit nog gebeuren in 2020? Maar ook wat kunt u er aan doen en hoe voorkomt u dat u slachtoffer wordt van Phishing. In het filmpje laat International Card Services BV (ICS) zien hoe hun fraudeteam er alles aan doet om phishing te bestrijden en te voorkomen. Ook de ander banken zoals KNAB doen er alles aan om fraude tegen te gaan.
Telefoonfraude Windows Helpdesk
Er zijn de laatste jaren ontzettend veel soorten fraude bijgekomen. Was een jaar geleden de gijzelingssoftware die al uw bestanden versleutelde populair onder de oplichters nu is de Helpdesk fraude aan het oprukken. Dit werkt als volgt: U bent aan het surfen over het Internet en u krijgt plotseling een afbeelding te zien die u laat weten dat er een “Windows Support Alert” afgaat op uw computer en dat u nu direct de helpdesk moet bellen. Met daarbij een telefoonnummer. En dat is ook alles wat u ziet want wat u ook probeert de afbeelding wil niet meer weg.
Wat u ook doet bel niet het nummer op het scherm. Doet u dit wel dan krijgt u de oplichters aan de lijn die zich voordoen als een Microsoft medewerker, en u verzoeken om een computerhulp op afstand programma te starten. Op zich is er niks mis met dit soort programma’s maar eenmaal verbonden wordt er al gauw gauw geconstateerd dat er dik betaald moet worden om uw computer weer normaal te laten functioneren. Om het te bewijzen leiden ze u naar een logboek pagina met rode kruizen en uitroeptekens die iedere computer heeft. Zelfs nieuwe computers direct uit de doos die voor de eerste keer worden ingeschakeld. Er is helemaal niks aan de hand met uw computer.
Computerhulp op afstand
Mocht u zelf geconfronteerd worden met deze narigheid, dan kunt u een aantal dingen doen. Wat u absoluut niet moet doen is het nummer bellen wat wordt weergegeven op uw scherm. U kunt bellen voor hulp of antwoord op uw vragen met onze helpdesk. Wij hebben veel ervaring met het oplossen van alle computerproblemen.
Ik heb wel toegang gegeven tot mijn computer
Maar ook als u toegang heeft gegeven tot uw computer is het verstandig om advies in te winnen of de computer te laten controleren. Zodat u zeker weet dat u de computer weer veilig kunt gebruiken. Heeft u de oplichter uw creditkaart gegevens gegeven? Dan is het zaak om direct uw bank te bellen en uw kaart te laten blokkeren. Vervolgens kunt u in overleg met de bank kijken of het mogelijk is om de transacties ongedaan te maken.